Switching

Switching

Benieuwd naar de rode apparaten in de sportschool? Dit zijn de switching apparaten. Zoals de naam al zegt zijn dit apparaten waar snel van oefening geswitched (gewisseld) kan worden.

De apparaten lenen zich bij uitstek voor trainen in circuitvorm. In circuitvorm voer je meerdere oefeningen achter elkaar uit, zonder rust. Denk hierbij aan supersets, trisets, giant sets, etc. Dit zijn respectievelijk 2, 3 of 4+ oefeningen achter elkaar, zonder rust. Deze vorm van trainen kan je spieren dé prikkel geven waar je naar op zoek was en helpen een plateau te doorbreken.

Bij de switching apparaten dien je enkel het gewicht in te stellen en je bent klaar om te knallen. Ben je van mening dat de apparaten “te licht zijn” en dat je er “te sterk voor bent”? Probeer dan eens een tempo van 41X1.

4 – seconden het gewicht gecontroleerd tot de basis brengen (denk hierbij aan het naar beneden gaan bij de squat, het omlaag gaan bij de shoulder press, het strekken van de armen bij de bicep curl)
1 – seconde pause
X – explosief de bewuste spier(groep) aanspannen (omhoog gaan bij de squat, omhoog gaan bij de shoulder press, het buigen van de armen bij de bicep curl)
1 – seconde pause

Op zoek naar (nog) meer uitdaging? Probeer het met één arm of been. Als bonus krijg je hier ook nog een goede core training van 😉